Thursday, January 8, 2009

dialek

1. ma ma qu a di shu shu de dian mai ji dan
Ibu pergi Ah Di pak cik punya kedai beli telur

Ibu pergi ke kedai pak cik Ah Di untuk membeli telur!

2. ta shuo ta kan jian ni zhe yang mang
dia kata dia tengok kamu begitu sibuk

Dia berkata bahawa dia nampak kamu begitu sibuk

3. wo zao shang cai chi yi dian dong xi ba le
saya pagi baru makan sedikit benda sahaja
Saya baru makan sedikit makanan sahaja pagi ini

4. wo xiang chi dan dan shi dan wan le
saya ingin makan telur tetapi telur habis sudah

Saya ingin makan telur tetapi telur sudah habis.

5. wo zhi qian gen ta
saya sebelum dengan dia

ti guo zhe shi ke shi ta bu tai
menyebut sudah ini hal tetapi dia tidak sangat

zan cheng
setuju

Saya pernah memberitahu hal ini kepada dia tetapi dia tidak begitu setuju.
6. ta shuo qing gong ren hen lang fei yao gei gong qian
dia kata ambil pekerja sangat bazir perlu beri gaji

Dia berkata bahawa mengambil pekerja sangat membazir kerana perlu memberi gaji!

7. zhe gu shi zhi shi yi qian ting ni po po shuo guo
ini cerita hanya dahulu dengar kamu nenek kata pernah

Saya hanya pernah mendengar nenek kamu menceritakan cerita ini dahulu.

8. ta men zi xiao jiu shi qu fu mu qing
mereka sejak kecil sudah kehilangan ibu bapa

Mereka sudah kehilangan ibu bapa sejak kecil lagi.

9. di di ting le na xie hua jiu fei chang sheng qi
adik dengar sudah itu kata pun sangat marah

Adiknya berasa sangat marah selepas mendengar kata-kata itu.

10. er ge cen jin gao su wo ta you ge
dua abang pernah beritahu saya dia ada satu

peng you shi mai xie zi de
kawan ialah jual kasut punya

Abang ngah pernah memberitahu saya bahawa dia mempunyai seorang
kawan yang menjual kasut.

No comments:

Post a Comment